Expeditie Robinson

7 mei 2013 - Kribi, Kameroen

Van ons laatste weekje in Kameroen wouden we extra genieten. Dit doen we dan ook aan het zwembad en strand in het paradijselijke Kribi! Ondertussen hebben de meiden van Shisong ons vervoegd. We zitten elk in een klein huisje aan een rivier in de mangrove. Het is ongelofelijk hoe mooi het hier is.. We hebben hier wel een enorm expeditie Robinson-gevoel. De omgeving ziet er net zo uit maar dan met een beetje meer luxe!

De eerste dag in Kribi hebben we doorgebracht op het strand tussen honderden zandkrabbetjes.. De zee is van temperatuur zalig om in te zwemmen, jammer genoeg is de stroming te sterk en is het dus te gevaarlijk om erin te zwemmen. We houden het dan maar bij pootje baden. Zwemmen kunnen we genoeg in het verfrissende zwembad. Het is hier toch een stuk warmer dan in Njinikom, maar dat is ideaal dan kunnen we een beetje aan ons kleurtje werken. Want voor we hier kwamen zou je niet zeggen dat we drie maand in Afrika hebben gezeten!

De fauna en flora hier is heel anders dan in België. Het staat hier vol palmbomen, exotische bloemen en planten, heel mooi! Ook loopt het hier vol met krabben(oranje met bruin en blauw met rood), salamanders en hagedissen (oranje met blauw en groen met blauw) en die oranje met blauw gekleurde maken altijd grappige pompbewegingen. Gelukkig zitten hier geen spinnen! Want als wij al een gewone Belgische spin zien lopen we al weg laat staan zo een exotische! In de rivier naast ons huisje zitten heel vreemde beesten. Het ziet eruit als een vis, met een kikkerkop en twee voorpoten. Het zwemt, springt en wandelt op het land.. We hebben geen idee wat het is maar het lijkt op een geëvolueerde vis vanuit de oertijd maar die dan vastzit in de evolutie. Het is wel fascinerend om naar te kijken. De foto’s volgen nog want mijn uitleg is niet zo geweldig! ^^

Op vrijdag zijn we de Lobé watervallen gaan bezoeken, hier niet zo ver vandaag. Het zijn watervallen die rechtstreeks uitkomen in de zee. Het was adembenemend mooi! Jullie kunnen meegenieten wanneer jullie de foto’s zien. Vervolgens hebben we de watervallen wat van dichterbij gaan bekijken in een bootje. Nu voelde we ons al helemaal in expeditie Robinson. We gingen precies beginnen aan ons avontuur. Ze konden elk moment zeggen: Spring van het bootje en zwem naar jullie eiland! Gelukkig was dit niet het geval. S’avonds zijn we op een terrasje op het strand gaan kijken naar de zonsondergang met prachtige foto’s als gevolg.

Zaterdag was weer een dagje ontspannen, in de voormiddag zijn we op souvenierjacht gegaan met weinig succes, in de namiddag beetje gezwommen en in de zon gelegen.

Zondag was het helaas een dagje om voor school te werken. Hoewel we in het paradijs zitten moet dit jammer genoeg ook gebeuren. Maar we bekijken het positief hoe meer we nu doen hoe minder we nog thuis moeten doen en hoe meer we thuis kunnen genieten van vrienden en familie. Want jawel nog maar eventjes en we zijn terug in het tegen dan (hopelijk) iets warmere België!

Tot snel!

1. A.J. Opdam:
    8 mei 2013
    Die vreemde vissen zijn slijkspringers !

Taxonomische indeling
    Periophthalmus
    Bloch & Schneider, 1801
    Portaal    Biologie
    Vissen
    De slijkspringer (Periophthalmus) is een geslacht van straalvinnige vissen uit de familie van grondels (Gobiidae) en behoort daarmee tot de orde van baarsachtigen (Perciformes). De verschillende soorten variëren tussen de 15 tot 30 centimeter in grootte. De hoogst geregistreerde leeftijd is 6 jaar.
    Inhoud  [verbergen]
    1 Uiterlijk
    2 Leefomgeving
    3 Relatie tot de mens
    4 Soorten
    5 Fotogalerij
    [bewerken]Uiterlijk

De vis heeft een stompe kop met een grondelvormig dus enigszins bol langgerekt lichaam. De ogen staan boven op de kop geplaatst en de borstvinnen staan laag aangezet en fungeren als standvoeten. Via kieuwen en haarvaten kunnen ze zowel op het land als in het water zuurstof inademen.
    [bewerken]Leefomgeving

De slijkspringer leeft in brak water op het land en in de zee in vele delen van de wereld, van Afrika tot Australië en Zuidoost-Azië. Hij prefereert mangrovebossen, moerassen en zoute kustwateren waar hij op het land naar voedsel zoekt. Zwemmen in water kan de vis wel maar doet dit niet vaak. Door een flexibele ruggengraat kan de slijkspringer zijn rug krommen en daarmee sprongen maken van een halve meter en zo prooien vangen en van poel naar poel komen.