Pongo Songo

7 mei 2013 - Kribi, Kameroen

Op maandag 6 mei zijn we naar Pongo Songo gegaan.   Hier vind je op drie aparte eilandjes verschillende wees chimpansees die worden verzorgd en opgevoed door de werknemers daar.  Ondanks de langdurige rit van meer dan drie uur, het super hete weer en het lange wachten op een bootje, was het een onvergetelijke ervaring! Eerst werden we in een motorbootje ( Afrikaans motorbootje)gebracht naar een eilandje waar dat de baby en jonge chimpanseetjes zaten.   De jongste chimpansee was 9 maanden oud, deze was zo schattig !!!  De oudste chimpansee, genaamd Canelle was 6 jaar oud! Eens op het eiland mochten we met de chimpanseetjes spelen en deze vast nemen. Ik (Hanne) verschoot mij een beetje toen Canelle als eerste op mij afkwam om mij vast te nemen ! Want ondanks dat deze maar zes jaar is, heeft hij al heel wat kracht! We hadden ook babykoekjes en bananen bij. De babykoekjes waren alleen voor de jonge aapjes.We deelden de koekjes uit en genoten van het zicht hoe deze werden opgegeten! Zo schattig! Een probleempje was dat  Lise en ik een kleedje aanhadden en Tinne een rok, wat natuurlijk speelgoed is voor deze aapjes. Ze trekken het omhoog , hangen eraan…  ze vinden het gewoonweg fascinerend! Maar gelukkig was Canelle alleen verliefd op Tinne haar rok met als gevolg dat Canelle er aan ging hangen en mee ging draaien. Na dit bezoekje zijn we in de boot langs een eiland gevaren waar dat de grotere chimpansees zaten. We bleven op afstand want deze zijn natuurlijk net iets te groot en te krachtig. De bananen werden snel op het eiland gegooid en al snel zagen we al de chimpansees  ter voorschijn komen.  Ze waren ook gefascineerd door ons en soms hadden we toch even schrik dat ze op de boot zouden springen.  Dit is gelukkig niet gebeurd.  Toen we terug aan de auto kwamen, waren we super blij dat we voor deze uitstap gekozen hadden. Dit is iets wat we misschien wel nooit meer zullen meemaken. Wie kan later ook zeggen dat ze een chimpansee hebben vastgehad? Nu nog twee daagjes in Kameroen en we vertrekken naar België.  Het is een dubbelzijdig gevoel omdat het moeilijk is om alles hier achter te laten maar het zeker fijn is om iedereen terug te zien. Kameroen heeft ons hartje veroverd en we gaan er zeker alles aan doen om nog eens terug te komen! Eerst nog even genieten van het mooie Kribi! Tot snellll xxx

1. Mimi:
    7 mei 2013
    Heilaba , geniet nog maar van de laatste dagen en wat een schattige aapjes zo iets zal je niet vergeten . We wensen jullie allen een goede reis terug naar huis ,en dank voor de vele verhalen die we mee mochten beleven.
    Lieve groetjes en xxxjes Mimi & Frans
  2. Maria, thierry en tibo:
    7 mei 2013
    We hebben met veel plezier jullie reisverslagen gevolgd en konden een beetje proeven van de sfeer waarin jullie vertoefden. We wensen jullie nog fijne laatste dagen en een goede terugreis!
  3. Mama Hanne:
    8 mei 2013
    Ohhhh, ik wil ook een aapje vasthouden !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    De laatste momenten samen in Kameroen komen eraan ! Geniet er nog van .
    Dat het nu maar vlug vrijdag is ! Eindelijk zal ik onze dochter nog eens kunnen vastnemen ! Ik kijk er ongeduldig naar uit ! xxxx