Goodbye Njinikom

26 april 2013 - Njinikom, Kameroen

De tijd is jammer genoeg al aangekomen om afscheid te nemen. Vandaag werden we om 7u op de materniteit verwacht, iedereen was aanwezig. We werden hartelijk bedankt voor de voorbije drie maanden en we kregen allemaal zeer positieve commentaar. Wij hebben hen natuurlijk ook bedankt voor hun kennis, liefde en vriendschap die ze de voorbije maanden met ons hebben gedeeld. Ik denk dat we nu wel kunnen zeggen dat we echte vroedvrouwen zijn geworden en hier zijn we super fier op!

Ook hebben we vandaag al het medische materiaal afgegeven dat we gekocht hebben met het ingezamelde geld. De vroedvrouwen en zuster waren heel blij met de handschoenen, schorten, scharen, alcogels, balpennen,.. Wij willen graag nogmaals de mensen bedanken die ons gesponsord en gesteund hebben. De materniteit en wij natuurlijk ook, appreciëren dit echt enorm.

Om alle vroedvrouwen en de gynaecoloog te bedanken hebben we voor elk van hen een foto afgedrukt. Ze waren hier ontzettend blij mee, want hier is het niet zo evident als in België om foto’s te printen. Voor de materniteit hebben we een grote groepsfoto gemaakt zodat we allemaal vereeuwigd staan in het ziekenhuis van Njinikom.

Met pijn in ons hart gaan we morgen afscheid nemen, we hopen echt dat we binnen een paar jaar nog eens kunnen terugkomen om iedereen terug te zien en een maand als vrijwilliger te werken in het ziekenhuis. Maar als we dit echt willen zal dit wel lukken zeker?

Vandaag is er nog een pakje aangekomen van de mama van Nieneke. Aangezien zij al naar huis is mochten wij het gaan ophalen en de inhoud nuttigen, waarvoor we heel dankbaar zijn! Er zat veel chocolade in en paaseitjes. Omdat het zoveel was zijn we de paaseieren in het ziekenhuis aan de kindjes gaan uitdelen. Zo gelukkig dat ze waren! Wel moesten we telkens zeggen dat ze eerst het papiertje er moesten afhalen vooraleer het op te eten. We verschieten er nog elke dag van met wat voor kleine dingen mensen gelukkig kunnen zijn, dit deed dan ook enorm veel plezier om al die kindjes en mama’s te zien lachen.

Nog twee nachtjes verblijven in Njinikom en dan nog een weekje welverdiende vakantie. Binnen exact twee weken zijn we nu in België lekkere frietjes aan het eten! Hoewel we het hier heel hard gaan missen kijken we er toch naar uit om iedereen terug te zien.

Tot snel België!

1. Mama Hanne:
    26 april 2013
    Wij hebben op jullie blog allemaal kunnen zien hoe jullie daar straalden van geluk . Natuurlijk gaan jullie nog wel eens de kans krijgen om jullie verre vrienden te gaan bezoeken. Wij steunen u alvast. Zullen we de paaseieren nu al versturen? Misschien zijn ze tegen uw volgend avontuur daar !
    Geniet van het strand, de zee,.. en zorg goed voor uw blank velletje ! Voorzichtig in Douala, hé !!!
    Ik kan alvast niet meer wachten om u terug te zien !
    XXX en tot 10 mei !!!!!!!!!!!
  2. Mimi:
    27 april 2013
    Dankuwel dat we jullie blog mochten delen , een wel verdiende proficiat aan de echte vroedvrouwen. Als er een wil is om terug te keren naar de verre vrienden zal het ook wel gebeuren gegarandeerd . Geniet er nog wat van , zijt voorzichtig en we wensen jullie een fantastische terug reis ,ik zie er al naar uit .
    Het zal boeiend worden , om al die mooie momenten in Njinikom weer op te halen.
    Heeeeel veeeeeeel liefs en tot weldra xxxxx Mimi
  3. Maria:
    27 april 2013
    Hanne en CO,

Nu is het echt aan 't korten - een goede en veilige terugreis!!!
    Tot in België!!!

groetjes,